Football Manager 26, serinin hayranları için sıradan bir devam oyunundan çok daha fazlasını ifade ediyor. FM 23 ile başlayan geliştirme süreci, FM 24’ün yeni özelliklerden yoksun “ara sezon” olarak geçiştirilmesi ve tüm odağın FM 25’teki yeni oyun motoruna kaydırılmasıyla beklentiyi arşa çıkardı. Ancak FM 25’in önce ertelenmesi, ardından tamamen iptal edilmesi, iki yıllık bir arayı doğurdu. Bu uzun bekleyiş, FM 26’nın omuzlarındaki yükü ve hayranların beklentisini devasa boyutlara taşıdı.
Peki Football Manager 26’nın bu devasa beklentinin altından kalkması mümkün mü?
Öncelikle, oyuna haksızlık etmemek adına bir parantez açmamız gerekiyor. Bu inceleme, 4 Kasım’daki tam sürümün vaat ettiği deneyime odaklanıyor. Bu bağlamda Beta sürecindeki hatalardan bilinçli olarak detaylıca bahsetmeyeceğiz.
Football Manager oyunları çıkıştan iki hafta önce “Beta” erişimine açılıyor. Serinin hayranlarının bildiği üzere bu sürüm bir süredir “Gelişmiş Erişim” olarak adlandırılıyor. Gelişmiş Erişim’de oyunun birkaç hata haricinde oynanmaya hazır sürümünü test edebiliyoruz. Bu sene ise isimlendirmenin “Gelişmiş Erişim Beta” olarak değiştirilmesi, bir şeylerin yolunda gitmediğinin sinyali. Nitekim Beta; animasyon, arayüz ve çökme hatalarıyla beklenmedik ölçüde sorunlu. Bu nedenle SI Games, Beta’nın yayınlanmasının hemen ardından hataları düzelten bir güncelleme yayınladı. Henüz Beta sürecinin bu kadar başında kapsamlı bir güncelleme yayınlanması, stüdyonun da sorunların farkında olduğunu ancak düzeltmeleri çıkışa yetiştiremediğini gösteriyor.
Arayüz: En büyük devrim, en büyük sorun
Oyunu açtığınız an bir “skin” değişikliğinden çok daha fazlasıyla karşılaşıyorsunuz: Oyun baştan tasarlanmış. FM serisi her yıl arayüzünü yenilese de bu seneki değişiklik tüm kas hafızasını sıfırlayacak kadar köklü.

İnternet üzerindeki tartışmalar bu zorluğu yaşayanların azınlıkta olmadığını gösteriyor. SI Games’in konuya yaklaşımı ise net: Eğer seriyi 200 saatten fazla oynadıysanız, yeni arayüze alışmanız 10-20 saat sürecek; yeniyseniz hemen alışacaksınız. Bu yarı yarıya doğru bir iddia. Evet, seriye on binlerce saat ayırmış biri olarak 40 saatin sonunda bile hala tam anlamıyla alışmak mümkün olmadı.
Peki SI Games neden böyle radikal bir değişikliğe gitti? Cevap, stüdyonun yeni vizyonunda gizli: Konsol versiyonuyla aradaki farkın kapanması.

Football Manager, doğası gereği bir mail istemcisine veya Excel tablosuna benziyor; klavye ve mouse olmadan seriyi oynamak oldukça sancılı. SI Games, oyunu yeni kitlelere açmak ve konsol deneyimini iyileştirmek için PC arayüzünü, konsol arayüzüne benzetmeyi tercih etmiş. Sonuç? Eskiden tek tıklamayla erişilebilen özellikler için artık fazladan tıklamalar gerekiyor. Bu değişiklik bir FM oyuncusu için kabus niteliğinde.
Stüdyo bu sorunu öngörmüş olacak ki, sosyal medyada eğitici videoların yanı sıra oyuna da FMPedia adında bir yardım bölümü ve tarayıcılardakine benzer bir “Sık Kullanılanlar” çubuğu eklemiş. Ancak zaten karmaşık olan yeni arayüzle boğuşurken bir de bu özelliklere adapte olmaya çalışmak mevcut sorunu çözmekten çok derinleştiriyor.
Kadın Futbolu: Geri dönüşü olmayan entegrasyon
Bu senenin belki de arayüzden sonraki en büyük değişikliği kadın futbolu. Bu konu kemik kitleyle SI Games arasında hararetli bir tartışmaya neden olmuştu. SI Games ise orta yolu, kadın futbolunun tamamen ayrı bir bölme olarak sunulacağı ve istenirse kapatılabileceğini belirterek bulmuştu.

Bulmuştu diyoruz, çünkü SI Games bu kararından dönmüş gibi görünüyor. Oyunda kadın futbolunu kapatma seçeneği yok.
Bu durum arka planda binlerce ekstra oyuncuyu, ligi ve maçı simüle eden bir oyun için ciddi bir performans endişesi doğuruyor. Oyuncu veritabanındaki her ek yük, simülasyon hızına negatif yansıyor. Bu özelliğin kapatılamaması, mod yapımcılarını daha şimdiden kadınları oyundan kaldırmak için modlar yapmaya itti.
Veritabanı, lisanslar ve performans
Hazır veritabanından bahsetmişken bu konudaki yeniliklere de değinmeliyiz. Kadın futbolu eklenmiş olsa da henüz her lig (örneğin Türkiye Kadın Futbol Süper Ligi) oyunda yer almıyor. Hatta bu kadar tartışmalara neden olan kadın futbolu, kendisini çok az ligde gösteriyor.

Lisans tarafında ise büyük kazanımlar var. Başta FIFA organizasyonları olmak üzere, serinin en çok oynanan ligi olan Premier Lig nihayet tam lisanslı. Arjantin’den River Plate, Çekya’dan Slavia Prag, Danimarka A-Liga, Barclays Women’s Super League (WSL), Google Pixel Frauen-Bundesliga, Serie BKT, Serie A Women Athora, SOMPO WE League, A Lyga, Club América, İsveç Elitettan, BAE Emaar Super Cup, National Women’s Soccer League (NWSL) ve Galler Adran Premier gibi birçok önemli lig ve kupa oyuna lisanslı olarak eklenmiş.

Performans ise FM 26’nın parladığı nokta. Oyun motorunda Unity’ye geçiş kendini belli ediyor. Oyunun kurulum süresi serinin önceki oyunlarına kıyasla gözle görülür biçimde hızlı. Önerilen sınır hala 125.000. Buna rağmen i5-14400f sistemde yaklaşık 444.000 oyuncuyu yüklediğimizde kurulum çok hızlı gerçekleşti. Bu performans artışı, günler arasında geçen zamana da yansıyor. Bu konuda SI Games’i takdir etmek gerek.
Maç motoru: Nihayet Gegenpress zindanından kurtuluş
FM 26’nın teknik anlamda en büyük başarısı maç motorunda yatıyor. Yıllardır süren, küme düşme adaylarını bile şampiyonluğa oynatan “Gegenpress metası” nihayet sona ermiş. Kısacası Gegenpress artık mutlak zaferin anahtarı değil.

Maç sonuçları oldukça tutarlı ve mantık dahilinde. İster “Sonucu Gör” deyin, ister maçı izleyin, mantıksız skorlar minimum düzeye inmiş. Bu arada evet, artık oyunda maçı simüle etmek için ekstra bir “skin” kullanmanız gerekmiyor. SI Games, Football Manager 26 ile bu özelliği varsayılan olarak sunuyor.
Maç esnasındaki kart cezaları ise daha adil. Eğer gelecek güncellemelerle bu motorun ayarları bozulmazsa serinin en iyi maç motoruyla karşı karşıya olabiliriz. Öte yandan burada da ciddi bir problem göze çarpıyor: Sakatlıklar. Sezon içinde yaşanan sakatlık oranlarında önceki oyunlara kıyasla bariz bir artış söz konusu.
Geriye doğru atılan adımlar: Taktik, antrenman ve teknik heyet
Football Manager 26 bazı alanlarda ileriye doğru büyük adımlar atarken, bazı temel dinamiklerde geriye gidiyor. Taktiksel açıdan oyun adeta evrim geçirmiş. Artık “topa sahipken” ve “top rakipteyken” için farklı dizilişler ayarlayabilmek mümkün. Fakat bu iyileştirme arayüz değişikliğinin gölgesinde kalarak heba olmuş. Taktik ekranındaki oyuncu seçimi çok detaysız; duran top kullanıcıları ve takım kaptanlarını belirleme gibi özellikler arayüz nedeniyle yavan durumda.

En büyük darbe ise antrenman sistemine geliyor. Serinin gediklilerinin genç oyuncu yetiştirmek veya oyuncuları yeni pozisyonlara adapte etmek için detaylıca kullandığı bu alan neredeyse yok olmuş. FM 26 ile antrenmanları asistana devretmek bir kolaylıktan çok bir zorunluluk haline gelecek gibi görünüyor. Bireysel antrenmanlar da arayüz kurbanı olarak artık daha karmaşık. Bir menajer olarak altyapı takımları üzerindeki hakimiyetiniz de FM 26’da yok denecek kadar az. Bu özellik serinin önceki oyunlarında olduğu gibi tek bir sekme yerine menülerde dağınık biçimde bulunuyor.

Bir diğer ilginç tercih ise sahadışı personel profillerinde yaşanıyor. Artık Fizyoterapi özelliği 20 olan birini arayamıyorsunuz. Çünkü istatistiklerin yerini “Elit, Muhteşem, Çok iyi, Yeterli” gibi sözel ifadeler alıyor. Sayısal denklemlerle çalışan bir oyun için bu tercih veteran oyuncuları zorlayacak. Neyse ki oyuncu profilleri sayısal kalmaya devam ediyor.
Grafikler, diyaloglar ve simülasyon detayları
Grafikler önceki oyunlara göre ilerleme kaydetmiş olsa da hala yetersiz. Maç esnasındaki grafik motoru 10-15 yıl önceki FIFA oyunlarını andırıyor. Bu durumun bir yansıması da “korkunç” görünen Regen (Yeni üretilen oyuncu) yüzleri. Serinin yeni döneminde bu sorunun halen çözülmemiş olması rahatsız edici.

Menajer yaratma ekranı ise daha detaylı. Artık menajerin uzmanlık alanlarını ve geçmişini belirleyebiliyorsunuz. Bu değişiklikler de karakterinizin “sözel” istatistiklerini doğrudan etkiliyor. Football Manager 26’da menajer yaratma ekranında bir mizah öğesine dönmüş olan 3B yüz tarama özelliği bulunmuyor. Ayrıca yeni kişiselleştirme menüsünde kıyafet çeşitliliği artarken saç seçenekleri daha kısıtlı.

FM 26’nın en olumlu yanlarından biri diyalog sisteminin değişmesi. Artık sıkıcı ve tekrara düşen basın toplantıları yok. Maç sonrası basın toplantısında birkaç soruya, bir “mesajlaşma uygulaması” arayüzünde cevap veriyorsunuz. Football Manager 26’da kaldırılan özellikler arasında “Şişe fırlat” veya “masayı yumrukla” gibi ne işe yaradığı tartışmaya açık hareketler de bulunuyor.

Yönetimle iletişim ise problemli. Testimizde oldukça başarılı bir sezona geçirdik. Buna rağmen yönetim, 30’dan fazla talebimizden sadece birini kabul etti. Diğer taraftan birkaç yüz Euro’luk antrenör kursu talebinin “maliyet” nedeniyle defalarca reddedilmesi, oyunun bu alanındaki dengesizliğini gösteriyor.
Öte yandan soyunma odası atmosferi ve tesis uyumu Football Manager 26 ile daha gerçekçi ve zorlayıcı hale gelmiş. Artık iyi sonuçlar alarak bir anda berbat bir atmosferi düzeltmek mümkün değil; istikrarlı bir başarı ve iletişim sağlamanız gerekiyor.
Sonuç: Beklentiler ve gerçekler
Football Manager 26, seriyi ilginç bir girdaba sürüklüyor. Oyuna eklenen pek çok özelliğe rağmen oyunun çeşitli baskılar nedeniyle hazır olmadan piyasaya sürüldüğü bariz. SI Games’in seriye getirmek istediği vizyon ise oldukça tartışmalı. Yaklaşık 20 yıldır istikrarla devam eden Football Manager serisinin yeni oyunu çok fazla yeniliği bir anda kullanıcıya sunuyor. Puanlama tartısında da olumsuz özellikler, olumlu özelliklere göre çok daha ağır basıyor.

Olumlu Özellikler
- Geliştirilmiş ve düzeltilmiş maç motoru
- Unity motoru sayesinde ciddi performans artışı
- Taktik oluşturma ekranına eklenen derinlik
- Geliştirilmiş grafikler
- FIFA ve Premier Lig başta olmak üzere eklenen yeni lisanslar
Olumsuz Özellikler
- Kullanışlılıktan uzak ve karmaşık yeni arayüz
- Taktik ekranının arayüz nedeniyle zayıflatılması
- Antrenman ve altyapı sistemlerinin geri plana atılması
- Normalin üzerinde seyreden sakatlık oranları
- Korkunç görünen Regen yeni oyuncu yüzleri
- Kapatılamayan kadın futbolu özelliği
Hala türünde alternatifsiz olması ve ana hatlarıyla sevilen bir yapı sunması nedeniyle Football Manager 26’ya puanımız: 6/10.
Peki, siz Football Manager 26 hakkında ne düşünüyorsunuz? Yeni arayüz ve özellikler hakkındaki yorumlarınızı bekliyoruz.
