Türkiye araç başına şarj kapasitesinde zirveye oynuyor


Elektrikli araçlara geçiş sürecinde en kritik unsurlardan biri olan şarj altyapısı, Türkiye’de kısa sürede kayda değer bir seviyeye ulaştı. Haziran 2025 itibarıyla Türkiye, kamuya açık alanda araç başına düşen 8,53 kilovatlık (kW) şarj gücüyle dünya sıralamasında üçüncü sıraya yerleşti. Bu seviye, küresel ortalamanın üç katından fazla. Türkiye’nin önünde yalnızca Güney Kore ve Hindistan bulunuyor.

Türkiye, araç başına şarj kapasitesinde ilk üçe girdi

Toplam kamuya açık şarj gücü 2.285 megavata (MW) ulaşan Türkiye, bu alanda Avrupa Birliği ülkelerini ve birçok gelişmiş ekonomiyi geride bıraktı. Dünya genelinde araç başına ortalama şarj gücü 2,8 kW seviyesindeyken, Avrupa Birliği ortalaması 2,6 kW düzeyinde kalıyor. Türkiye’nin ulaştığı 8,53 kW değeriyle karşılaştırıldığında bu fark çarpıcı bir tablo ortaya koyuyor.

Güney Kore, araç başına düşen 10,3 kW’lık kamuya açık şarj kapasitesiyle listenin zirvesinde yer alıyor. Onu 8,9 kW ile Hindistan takip ediyor. Türkiye ise 8,53 kW ile bu iki ülkenin hemen arkasında üçüncü sırada.

Ancak Güney Kore’deki şarj altyapısının büyük kısmı AC (yavaş şarj) teknolojisine dayanıyor. Bu ülkede kamuya açık şarj soketlerinin yüzde 90’ı yavaş şarj cihazlarından oluşuyor. Türkiye’de ise DC yani hızlı şarj soketlerinin oranı yüzde 42’ye ulaşmış durumda.

Türkiye’de şarj altyapısının gelişimi, istasyon sayısındaki artışla da dikkat çekiyor. Haziran 2025 itibarıyla ülkedeki DC (hızlı) şarj soket sayısı 13 bin 290’a, AC (yavaş) şarj soket sayısı ise 18 bin 143’e yükseldi. Böylece toplam soket sayısı 31 bin 433’e ulaştı.

Şarj altyapısının verimliliği açısından sadece soket sayısı değil, bu soketlerin toplam gücü de önem taşıyor. Özellikle hızlı ve ultra hızlı şarj cihazlarının yaygınlaşması, aynı anda daha fazla araca daha kısa sürede hizmet sunulmasını mümkün kılıyor.

Türkiye, bu alanda da dikkat çeken bir tablo sergiliyor. 22 kW ile 150 kW arasında güç sunan hızlı şarj cihazları ve 150 kW üzeri ultra hızlı cihazlar açısından bakıldığında, Türkiye Avrupa Birliği ortalamasının yaklaşık iki katı seviyeye ulaşmış durumda.

Ultra hızlı şarj cihazları özelinde yapılan karşılaştırmada ise Türkiye, yalnızca Norveç’in gerisinde kalıyor. Diğer tüm ülkeleri geride bırakan Türkiye, yüksek güçlü altyapısıyla hem mevcut kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılıyor hem de elektrikli araçların yaygınlaşmasına hazırlık yapıyor.

Diğer ülkelerle kıyaslandığında Türkiye’nin üzerinde yalnızca iki ülke bulunuyor. 10,3 kW ile Güney Kore ilk sırada, 8,9 kW ile Hindistan ikinci sırada yer alıyor. Türkiye’nin ardından İspanya (5,7 kW), Finlandiya (4,8 kW), İtalya (4,1 kW), Şili (4,0 kW), İzlanda (3,9 kW) ve Yunanistan (3,6 kW) geliyor.

Almanya, Fransa, İngiltere, ABD, Japonya ve Kanada gibi büyük ekonomiler ise sıralamada oldukça gerilerde kalıyor. Bu ülkelerde araç başına düşen şarj gücü 2,5 kW’ın altında seyrediyor.

Elektrikli araç altyapısının ölçümünde ülkelerin şarj soketi tipleri, toplam güç kapasitesi ve soket başına düşen araç sayısı gibi birçok değişken öne çıkıyor. Türkiye, hem kapasite hem de hızlı şarj oranları açısından global ölçekte öne çıkan ülkeler arasında yer alıyor.



Haber Kaynak Linki

Related Posts

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir